hulplijn voor contextuele vraagstukken
Hulpbron voor adviseurs
Welke specialist weet alles? Welke adviseur komt nooit grenzen tegen? Of het nu om advocaten, accountants of welke andere zakelijke dienstverlener gaat, je loopt soms tegen relationele problematiek aan. Bij familiebedrijven is dat vaak een factor in een vraagstuk. Een factor die je alleen met schadelijke gevolgen kunt negeren (wat helaas regelmatig gebeurt).
Wat houdt het in?
In de praktijk help ik een groeiend aantal adviseurs als 'vraagbaak', 'hulplijn', 'coach', 'achterwacht'​ of welk ander woord je maar passend vindt. Als een adviseur bij zijn cliënt/klant tegen een relationeel aspect aanloopt waarvan hij/zij merkt dat het een rol speelt, maar niet het eigen specialisme is, wordt vaak met mij ruggenspraak gehouden. We bespreken de casus, ik help je gesprekken met je klant voor te bereiden en samen bespreken we desgewenst ontwikkelingen waar een relationele interventie nodig is.
​
Het helpt om effectiever te zijn binnen familiebedrijven, maar ook bij algemene bedrijven waar relationele problemen spelen.
​
Overleg doen we telefonisch, via teams of desgewenst live. Als het passend en mogelijk is, wordt ik soms door mijn klant bij zijn/haar klant naar voren geschoven voor een tijdelijk traject m.b.t. relationele vraagstukken.
Voorbeelden
Een bedrijfsadviseur werkte voor een groot familiebedrijf. Hij merkte dat hij bij zijn opdracht regelmatig tegen onbegrijpelijke weerstand aanliep bij zowel de opdrachtgever als diens zoon. Nadat we samen de casus bespraken werd hem duidelijker wat de relationele problematiek was die een rol speelde en kon hij daar zelf over in gesprek met zijn klant. De klant was zeer tevreden dat de opdracht tóch kon succesvol kon worden afgerond.​
​
Een accountant was in gesprek met een familie waarbij het bedrijf van de 3e naar de 4e generatie werd overgedragen. De gesprekken liepen soepel, maar omdat de belangen enorm groot waren (en de risico's ook) wilde hij regelmatig spiegelen met mij over de voortgang en de gekozen gespreksaanpak. Het leidde een aantal keren tot een verandering in de gespreksagenda en een aantal extra gesprekken met gezinsleden die zich niet gezien voelden in het traject.
concreet
Neem eens contact op om te bespreken hoe ik in jouw dienstverlening naar jouw klant een rol kan spelen.
​
Hoe werkt het in de praktijk? Vaak ben ik voor kort overleg op dezelfde dag al bereikbaar. We contacten via Whatsapp/e-mail of telefonisch. In veel gevallen kunnen adviseurs de kosten die je mij betaalt ook bij hun klanten in rekening brengen omdat de klant de meerwaarde van het extra advies absoluut ziet.
​
Wil je eens spreken met een andere adviseur die al ervaren heeft hoe dit werkt? Laat het me weten, dan kijk ik of ik jullie met elkaar in contact kan brengen.
​