top of page

iedereen neemt zijn 'ik' mee

Spanningen op de werkvloer

problemenwerk.png

Ik werk vaak voor en in familiebedrijven. Toch blijkt in de praktijk dat ik in een groot deel van de adviestrajecten ook voor niet-familieleden werk. Ongeveer 50% van alle werknemers in Nederland werkt in een familiebedrijf (!). Ook al hebben familiebedrijven specifieke kenmerken, er zijn ook veel 'problemen op de werkvloer' die overal voorkomen. Vroegtijdige hulp kan ernstige gevolgen voorkomen en werken weer een plezier maken. 

Meeting angry boss.png

Praktijk

Een paar uitspraken uit de praktijk:

  • "Toen ik zag hoe mijn baas tegen zijn dochter te keer ging omdat ze volgens hem een fout had gemaakt gingen sloegen bij mij alle stoppen door. Ik weet niet meer precies wat ik tegen hem heb geroepen, maar nu zit ik ziek thuis."

  • "Ik werk hier nu 28 jaar, maar ik heb het idee dat ze me weg willen hebben omdat er een neefje van de eigenaar op mijn plek moet komen."

  • "Als we als team een discussie hebben voelt het voor mij als een ruzie en lig ik er 's avonds wakker van."

​

Iedereen neemt zijn 'ik' mee naar het werk. En ons 'ik' is gevormd door ons gezin van herkomst, al onze levens- en relatie-ervaringen etc. Geen wonder dat in een bedrijf de verschillende 'ikken' er soms tegenaan lopen dat hun verschillen elkaar in de weg zitten. 

Dialoog

Over dialoog (hoe twee mensen wezenlijk met elkaar in gesprek komen) schrijf ik vaak op de blog TussenIkenJij.nl. â€‹

In dialoog proberen twee mensen vanuit hun beeld van zichzelf en de ander samen iets nieuws te creëren. 

​

Mijn rol in gesprekken is om alle betrokkenen te helpen zichzelf én de ander te kunnen zien op een helpende manier. Dan blijkt een conflict opeens als sneeuw voor de zon te verdwijnen of blijkt de collega die al tijden richting een burnout dreigt te gaan tóch weer nieuwe energie te vinden.

​

De échte verandering zit altijd in de mensen zelf. Mijn rol is om te helpen die verandering te vinden en vorm te geven. 

hands jigsawpieces connecting.png
Medewerkertevredenheid.png

In gesprek

Veel medewerkers blijken het enorm te waarderen als de werkgever hen de mogelijkheid biedt om via een adviestraject aan de ervaren problemen te werken. 

​

Zo spoedig mogelijk knellende situaties bespreekbaar maken is dé manier om erger te voorkomen. Op het moment zelf kost het tijd en geld, maar er zijn tal van redenen om wél vroegtijdig advies in te roepen. Naast de zorgplicht die werkgevers hebben en de economische schade van uitval van personeel is het ook waardevol om de menselijke kant te laten zien dat er ook ruimte is voor problemen. 

​

Meer weten? Werkgever of werknemer: stel je vraag, dan kijken we of ik je een passende oplossing kan bieden.

bottom of page