"maar hoe vertel ik het ze?..."
Teksten en presentaties
In de praktijk van familiebedrijven kom ik regelmatig situaties tegen waarbij men wel weet wát men wil vertellen aan familie of personeel, maar moeite heeft om uit te vinden hóe de boodschap het beste kan worden overgebracht. Hulp bij tekstschrijven kan grote impact hebben.
1 eerste keer
Een ondernemer vertelde me: "ik heb tientallen jaren ervaring, maar nu doe ik iets voor de eerste keer: mijn gezin vertellen hoe we de overdracht naar de volgende generatie willen doen. Ik ben bang dat de boodschap voor sommigen hard gaat aankomen. Hoe voorkom ik dat het schade veroorzaakt?"
​
Waar familie en bedrijf elkaar raken bij familiebedrijven zijn er regelmatig gevoelige communicatiemomenten. Een overdracht naar de volgende generatie kan voor de familie goed nieuws zijn, terwijl het voor sommige personeelsleden grote onzekerheid inhoudt. Hoe breng je zulk nieuws?
Of een heel andere situatie: drie broers die samen een bedrijf leiden, hebben maandenlang een ernstig conflict gehad. Elk van de broers heeft personeelsleden voor zich proberen in te winnen. Hun eigen conflict is bijgelegd. Hoe communiceren ze nu naar het personeel?
​
Wat de omstandigheden ook zijn, vaak gaat het om slechts 1 kans om iets gevoeligs duidelijk te communiceren.
communicatie
Hoe komt het dat de een direct begrijpt wat je bedoelt en een ander een totaal andere boodschap lijkt te horen?
​
Communicatie komt van 'communicare': iets gemeenschappelijk maken. Met communicatie probeer je een gemeenschappelijk beeld te creëren tussen zender en ontvanger. Door je vooraf te verdiepen in de verschillende ontvangers kun je zorgen dat een boodschap voor zoveel mogelijk ontvangers zo overkomt als je het bedoelt.
​
Het gaat dus niet alleen om 'wat wil je zeggen', maar: 'wat wil je dat anderen horen.'
concreet
Mijn dienstverlening op dit gebied kan heel verschillend zijn. Vanaf 'Hey Marnix, wil je dit mailtje even meelezen voor ik hem aan de familie stuur?' tot en met 'Wil je ons helpen bij het opzetten van de gesprekken én de familiebijeenkomst waarin we onze kinderen gaan vertellen hoe we de overdracht willen doen?'
​
Het doel is altijd om de brenger én de ontvanger van de boodschap optimaal te bedienen terwijl iedereen zoveel mogelijk zélf zichtbaar is. Een vraag als 'wil jij mijn ouders gaan vertellen dat ik het bedrijf niet overneem?' zal ik dus niet in die vorm willen doen.
​
Daag me maar uit via e-mail, whatsapp of onderstaand formulier. Dan komen we vast snel in gesprek!